Allt om internet, e-handel, marknadsföring och försäljning

Allt om internet, e-handel, marknadsföring och försäljning

Skapa webshop

- Posted in E-handel by

Skapa en webshop

Jag har skapat en egen webshop som jag har som ett litet sidoprojekt. Tanken på att starta en webshop har jag haft länge. Jag har dock inte vetat hur man gör eller vilka produkter man ska sälja.

Efter att ha gått en YH-utbildning inom e-handel så kände jag att jag hade tillräckliga kunskaper för att skapa en webshop. Frågan var bara vad jag skulle sälja.

Eftersom jag har ett stort intresse för klockor och brukar köpa armband till mina klockor så började jag fundera på om jag kanske skulle sälja klockarmband?

Jag började med att leta efter leverantörer i Kina på Alibaba och hittade ganska snabbt många leverantörer. Nästa steg var att försöka utröna vilka leverantörer som var bra och som jag kunde lita på. Det är alltid en risk när man beställer något från en leverantör första gången. Men jag hade tur och den leverantören jag valde levererade enligt beställning och helt plötsligt hade jag ett gäng nato-armband som de kallas för.

Nästa steg var att skapa min webshop.

Det finns otaliga plattformar där man kan starta en webshop men jag kände att jag ville ha en svensk plattform med svensk support och som inte var för dyr.

Efter att ha utvärderat flera olika alternativ för att skapa min webshop så valde jag till slut Abicart.

De hade prisvärda alternativ och bra kopplingar till bland annat Payson som jag använder för betalning i webshopen.

Det var ganska enkelt att skapa min webshop i deras plattform när jag väl hade fått kläm på hur det fungerade och idag har jag men alldeles egna e-handel.

Jag har detta som ett projekt som jag sa och det är inte något jag tror att jag kommer att tjäna en massa pengar på då klockarmband är en ganska så nischad produkt. Men förhoppningsvis så kommer jag att göra en liten vinst och lära mig massor om hur man driver en webshop.

Har skapat en webshop

Digital annonsering

- Posted in Marknadsföring online by

Digital annonsering

I dagens medielandskap är det svårare än någonsin att veta vad och var man ska arbeta med digital annonsering. Det finns möjligheter att synas på hur många ställen som helst.

Du kan köra sökannonser på Google eller bannerannonsering på hemsidor. Du kan annonsera på Facebook, Instagram, LinkedIn med mera.

Det var helt klart lättare att annonsera förr i tiden då det fanns mindre platser att välja mellan.

Idag är det viktigt att synas online, att annonsera i dagspressen känns lite som en relik från det förgångna. Det går inte att mäta hur många som ser annonsen, vad de gör efter att de sett annonsen och om annonsen leder till en försäljning eller annan aktivitet som i framtiden kan leda till en försäljning.

Nej, idag använder alla internet för att hitta den informationen de behöver och då är det viktigt att man syns online. Gör man inte det så är det konkurrenterna som får alla kunder istället för de lär synas online.

När man ska köra digital annonsering så är det naturligtvis viktigt att man annonser på rätt ställen med rätt typ av annonser och budskap. Men då det är svårt att ha koll på alla kanaler som finns online så kände vi att vi behövde hjälp med detta.

På vårt företag har vi ett samarbete med en reklambyrå här i Halmstad som heter MECS och som jobbar just med digital annonsering. De har hjälpt oss att ta fram en strategi för vår annonsering och en plan för var och när vi ska synas och vilka budskap vi ska använda oss av.

Det gör att vi istället kan lägga ner mer tid på att arbeta med vårt varumärke och vårt budskap istället för att lägga ner all vår tid på att försöka navigera rätt vad det gäller annonseringen online.

digital annonsering